PROGRAMUL SOCRATES-ERASMUS
O SANSA PENTRU FIECARE STUDENT
Fiecare schimbare în bine poarta pecetea providentei
Lucrând la programul de mobilitati Socrates/Erasmus în ultimii trei ani, program aflat în curs de închidere în cea de-a doua faza si trecere la faza a treia (pâna în 2013), am realizat, odata mai mult, complexitatea fenomenului de schimbare si enorma varietate de modalitati de receptare a acesteia în rândul universitarilor. Am constatat, pe de o parte, dorinta imperioasa a multor studenti de nou, de autentic, perspicacitatea de a învinge orice obstacol de natura ligvistica sau birocratica pentru o experienta noua, în paralel cu rutina celor pentru care studiile reprezinta o faza necesara în viata, de care trebuie sa te achiti rezonabil, fara prea mult entuziasm.
Parcurgem un timp si o epoca istorica în care lucrurile se desfasoara rapid, irepetabil, cu risc marit de a produce regrete printre cei care nu au luat decizia la timp, pe nerasuflate, cei pentru care trenul a parasit gara si nu stiu daca urmatorul vine curând. O circumstanta atenuanta pentru toti românii ar fi aceea ca am intrat pripit în hora, de la un nivel de dezvoltare rudimentara la piscuri incredibile de dezvoltare sociala si tehnica. Multi ne numaram printre cei care, în copilarie au umblat desculti (tenisii erau doar de dus la biserica si la scoala, iar când cadea zapada treceau la traditionalele opinci), iar acum navigam zilnic pe Internet, în timp ce colegi din alte domenii construiesc programe macroeconomice. Evident, în iuresul numit "dezvoltare" (prea adeseori în detrimentul persoanei si a mediului înconjurator), se pot gasi "iesiri" de urgenta pentru unii. În cazul nostru, adica în educatie, nu are nimeni voie sa ramâna în gara pustie.
Sansele cele mai mari le au cei care acum populeaza amfiteatrele si salile de seminar ale universitatilor, care au crescut în ritmul de dupa 1989, fara salturi, care s-au adaptat "natural" si de la care se asteapta mult, pentru ca adevarata schimbare se va face cu ei. A tine pasul cu acest ritm înseamna a avea acces la informatie, a avea curajul si abilitatea de a opta, de a gândi nuantat, de a face ceea ce nu au facut înaintasii. Economia de piata si dinamica relatiilor sociale ne-a învatat ca mersul înainte cu succes depinde doua componente: abilitatea de a comunica într-o Europa largita si puterea de a conserva si transmite valorile pe care românul le-a mostenit. Suntem cu totii de acord ca "europenizarea" nu înseamna crearea de indivizi "hibrid". Un oficial spunea, pe buna dreptate, despre rostul Uniunii Europei, înca de la început: "Noi nu aliem popoare, noi unim oameni" sau "Când un popor în Europa îsi pierde identitatea, Uniunea înceteaza de a mai fi Europeana".
Simplificat, facem o pledoarie spre continut si comunicare. Scriitorul Andrei Plesu spunea recent ca eruditia este ca un depozit, care este valoros când din el se expediaza marfurile; eruditia trebuie transmisa, altfel riscul este mai mare decât daca nu ar fi existat. Parafrazând, putem afirma ca Traditia crestina autentica este un tezaur inestimabil, pe care tânara generatie de teologi trebuie sa stie cum sa o transmita într-o lume desacralizata, în proces de pierdere a oricarui sens.
Program de mobilitati – câteva precizari necesare
Prin hotarârea Comisiei Europene de la Bruxelles, cu începere de la 1 septembrie 1997, România a devenit prima tara din Europa Centrala si de Est eligibila în programul Socrates de mobilitti studentesti si cadre didactice. În cadrul acestuia se afla sectiunea Erasmus (the European Community Action Scheme for the Mobility of University Students), care cuprinde programe destinate învatamântului superior si dezvoltarii dimensiunii europene a studiilor, adresându-se tuturor disciplinelor si nivelurilor de studiu. Activitatile Erasmus sunt grupate în cadrul unui Contract Institutional sub 3 actiuni principale: Erasmus 1 – Cooperare europeana interuniversitara; Erasmus 2 – Mobilitati pentru studenti si cadre didactice universitare; Erasmus 3 – Retele tematice.
omisia Socrates, formata din reprezentanti de la fiecare faculatate din Universitatea "Al.I.Cuza" înca din 1996, s-a ocupat în principal de informarea întregului personal academic asupra noului program institutional, monitorizarea contactelor cu universitatile europene si – timp de trei ani la rând – de elaborarea Contractului Institutional. Membrii acestei comisii au urmarit îndeaproape buna derulare a demersurilor efectuate în vederea crearii conditiilor de semnare de acorduri bilaterale cu institutii de învatamânt superior din strainatate, acorduri în baza carora s-au desfasurat si se desfasoara în continuare activitatile propriu-zise în programul Socrates-Erasmus.
În Facultatea de Teologie Ortodoxa, programul mentionat a fost adoptat de timpuriu ca instrument menit sa faciliteze comunicarea, parteneriatul, cunoasterea si, în final, compatibilizarea sistemelor de învatamânt care sa ajute pe absolventii de studii universitare din Europa. Evident, studiile în teologie presupun o dimensiune vocationala si o diferenta confesionala, motiv pentru care acordurile cu universitati partenere trebuie sa depaseasca aceste diferente, stiut fiind ca, în Europa Occidentala, Ortodoxia se afla în minoritate. În consecinta, acordurile au fost semnate cu universitati catolice sau protestante, cu o exceptie din spatiul elen.
S-au încheiat parteneriate favorabile mai ales de când au aparut semnalele pozitive cu privire la integrarea României în structurile europene, impulsionate si de recomandarea Înalt Prea Sfintitului Parinte Daniel, a conducerii facultatii, cu sprijinul constant al conducerii Universitatii "Al.I.Cuza", de internationalizare a învatamântului teologic iesean. Ca rezultat, în perioada 2004-2007 numarul parteneriatelor în cadrul programului de schimburi a crescut simtitor, prin adaugarea unor universitati de prestigiu din centre precum: Strasbourg – Franta, Utrecht – Olanda, Udine – Italia, Frieburg si Lausanne – Elvetia, Tesalonic – Grecia, Viena – Austria, Ljubliana – Slovenia. In cadrul preocuparilor pentru deschiderea Facultatii spre cooperarea cu institutii similare din Europa se înscriu parteneriatele directe cu alte centre unniversitare, cum ar fi Colegiul Universitar Sor Trondelag, Trondheim – Norvegia si Diaconal Folk Highschool, Aarhus – Danemarca, pe probleme de asistenta sociala, Minsk – Belarus si Freiburg im Breisgau – Germania, pe teme de colaborari muzicale.
Programul de schimburi se sprijina la nivel local pe doua pârghii, importante în dezvoltare: transparenta selectiilor pe de o parte, legatura constanta si strânsa între coordonatorul de program si studentii beneficiari de mobilitati pe de alta. Succesul si eficienta lui depind de câtiva factori pe care îi consideram însemnati: diseminarea informatiilor cu privire la partenerii din strainatate, a modalitatilor, procedurilor si criteriilor de selectie, prezenta în comisia de selectie a unui reprezentant neeligibil al studentilor în comisia de selectie, recomandarea studentilor la comunitatile românesti ortodoxe în centrele universitare de destinatie, preocuparea pentru asigurarea confortului spiritual si moral în timpul si dupa perioada mobilitatii, încurajarea urmarii unor specializari inaccesibile în tara si altele.
Selectia la teologie
La interviul de selectie, efectuat de o comisie sub presedintia Decanului, se iau în considerare:
- nivelul cunoasterii limbii straine din tara pentru care a optat candidatul;
- rezultate bune la învatatura si activitati extracurriculare;
- cunoasterea initiativelor si angajamentelor ecumenice ale Bisericii Ortodoxe Române cu alte Biserici precum si cunostinte solide de teologie;
- eligibilitate în conformitate cu deciziile universitatii (sa nu aiba restante în ultima sesiune, sa fie a. studenti din anii de studii II, sau III de licenta sau studenti la Master ori doctoranzi cu frecventa).
- sa nu mai fi beneficiat de vreo mobilitate Socrates/Erasmus pe timpul studiilor.
Tinând seama de faptul ca mobilitatile se fac cu preponderenta în medii eterodoxe beneficiarii de mobilitati sunt "ambasadori" ai Facultatii de Teologie Ortodoxa si "misionari" ai Ortodoxiei românesti în alte tari, ceea ce presupune o responsabilitate suplimentara.
Perioada petrecuta la o Universitate partenera nu reprezinta o "bursa", în acceptiunea clasica a termenului, ci o deplasare cu scop didactic, în cursul careia beneficiarul îsi continua cursurile ca si cum ar fi la propria universitate. El are obligatia de a trece examenele la universitatea gazda, în asa fel încât sa echivaleze numarul standard de credite pe care le-ar fi obtinut acasa (30 credite pe semestru sau 60 credite pe an), credite care sunt echivalate la întoarcerea în tara.
Promotori si beneficiari
Desi este coordonat de un cadru didactic, programul de mobilitati implica întregul personal didactic al facultatii, întrucât se încurajeaza relatiile directe între profesori si studenti de la institutii din întreaga Europa. Pâna în prezent, s-a reusit încheierea de acorduri de colaborare cu centre universitare din Europa occidentala, cele mai multe fiind în curs de desfasurare la nivelul anului universitar 2006-2007.
Redam mai jos câteva table în care este reflectata situatia schimburilor de studenti si personal didactic din ultimii ani:
Universitati partenere
Tara |
Instituţia de învăţământ |
Sectia / Domeniul |
Austria |
Karl Franzens Universität, Graz
|
Liturgica si imnologie |
Vienna Universität |
Fizică/Chimie |
Belgia |
Universitė Catholique de Louvain |
Teologie Catolică |
Danemarca |
Diakonhøjskolen, Aarhus
|
Asistenţă Socială |
Elveţia |
Université de Lausanne |
Teologie Protestantă |
Université de Frieburg |
Teologie Protestantă |
Franta |
Université de Strasbourg |
Teologie Protestantă |
Germania |
Europa-Universität Viadrina, Frankfurt |
Stiinţe ale Culturii |
Humboldt - Universität zu Berlin
|
Teologie Catolică |
Grecia |
Aristotle University, Thessaloniki |
Teologie Pastorală |
Italia |
Universita di Udine |
Istoria Artei |
Norvegia |
Sor-Trondelag University, Trondheim
|
Asistenţă Socială |
Olanda |
Utrecht University
|
Sociologie |
Slovenia |
Ljubljana Univerza |
Chimie şi Tehnici Chimice |
Dinamica mobilitatilor studentesti în anii 2005-2007
2004 – 2005
Tara de destinatie |
Institutia de destinatie |
Nume studenti |
Nr. total luni |
Sectia / Domeniul |
Belgia |
Université Catolique de Louvain |
Pintilie Ciprian
Saftian Alina |
5
5 |
Teologie Pastorală
Teologie Litere |
2005 – 2006
Tara de destinatie |
Institutia de destinatie |
Nume studenti |
Nr. luni |
Sectia / Domeniul |
Belgia |
Université Catolique de Louvain |
Lupascu Florentin |
5 |
Teologie Pastorală |
Franta |
Université de Strasbourg |
Ana Maria Vodă |
10 |
Teologie Litere |
Olanda |
Utrecht University |
Popescu Anca Elena |
5 |
Teologie Litere |
Danemarca |
Diakonhighskole |
Ojog Dumitru
Herescu Dragos Cezar |
6 |
Asistenţă Socială
Teologie Pastorală |
Norvegia |
Sor Trondelag University College |
Macovei Cristina |
3 |
Asistenţă Socială |
2006 – 2007
Tara de destinatie |
Institutia de destinatie |
Nume studenti |
Nr. total luni |
Sectia / Domeniul |
Belgia |
Université Catolique de Louvain |
Hrecinic Elena |
5 |
Restaurare Conservare |
Franta |
Université de Strasbourg |
Câtea Cristian Vasile |
10 |
Teologie Pastorala |
Frieburg |
Université de Frieburg |
Loluta Florentina |
10 |
Teologie Litere |
Olanda |
Utrecht University |
Rotaru Anamaria |
5 |
Asistenţă Socială |
Danemarca |
Diakonhighskole |
Tepes Oana |
6 |
Asistenţă Socială |
Norvegia |
Sor Trondelag University College |
Fedor Andra |
3 |
Asistenţă Socială |
Italia |
Universita di Studi Udine |
Onofrei Cristina |
5 |
Restaurare Conservare |
Austria |
Graz University |
Tapciuc George Codrin |
5 |
Teologie Pastorală |
Vizitele cadrelor didactice au avut pâna în prezent doua scopuri: monitorizare/încheiere de acorduri si predare. La Facultatea de Teologie Ortodoxa situatia mobilitatilor profesorilor este urmatoarea:
Profesori români în strainatate
Nume profesor |
Universitatea parteneră |
Specializarea |
Perioada vizitei |
Tipul de vizită |
Pr. Prof. Viorel Sava |
Universitatea din Leeds |
Liturgică |
Septembrie 2005 |
Monitorizare |
Prof. Nicoleta Melniciuc |
Universitatea din Udine |
Chimie |
Iunie 2005 |
Predare |
Pr. Prof. Gheorghe Popa |
Universitatea din Louvain |
Morală |
Mai 2006. |
Predare |
Pr. Prof. Nicolae Achimescu |
Universitatea din Graz |
Istoria Religiilor |
Noiembrie 2006. |
Predare |
Pr. Lect. Dan Sandu |
Universitatea Joensuun |
Dogmatică |
Iunie 2006 |
Monitorizare |
Profesori straini la Iasi
Nume profesor |
Universitatea de origine |
Specializarea |
Perioada vizitei |
Tipul de vizită |
Prof. dr. Joseph Fameré, |
Universitatea Louvain la Neuve |
Teologie Sistematică. |
Mai 2006 |
Predare |
Prof. Eric Gaziaux |
Universitatea din Louvain |
Teologie Morală |
Noiembrie 2006 |
Predare |
Christian Grappe |
Universitatea din Strassbourg |
Studiul Noului Testament, |
Mai 2007 |
Predare |
Prof. Gerit Dilissen |
Universitatea din Utrecht |
Sociologia Religiilor Orientale, |
Aprilie 2007 |
Predare |
Prof. Erich Renhart |
Universitatea din Graz |
Liturgică şi Imnologie |
Mai 2007 |
Predare |
Dorinta noastra este de a amplifica nivelul schimburilor, mai ales ca anul 2007 va ramâne în istoria României ca data de referinta prin acceptarea formala a tarii în structurile europene. Acest fapt motiveaza si da sperante pe linie de educatie dar, daca o Europa mai mare poate sa contribuie la prosperitatea oamenilor, valorile traditionale ale educatiei românesti pot sa reprezinte o necesara contributie culturala si spirituala cu care batrânul continent poate fi îmbogatit. Crestinismul a construit Europa si acesasta realitate nu trebuie nici neglijata nici ignorata. Teologia încurajeaza ca valorile crestine perene sa fie valorificate prin promovarea unor structuri sociale solidare si comunionale, a drepturilor si libertatilor care sa respecte demnitatea umana, ale unui umanism crestin, a dialogului responsabil stiinta – religie în folosul omului modern si a generatiei de mâine.